Small Ships Race 2017.

De Small Ships Race staat al langer op het verlanglijstje. In 2016 is de grote veiligheidslijst de reden om nog niet mee te doe. Na het varen van de wintercompetitie in Wolvaardsdijk vraag ik de opstappers of ze zin hebben om mee te doen. Uiteindelijk heeft Edwin wel zin. Anders was ik solo gegaan.

Ook de Belle Jem van Tom Werff uit oranjeplaat vaart mee.

Al een tijd van te voren zijn we druk bezig met de voorbereidingen Ofwel aanschaffen van de verplichte zaken op de veiligheidslijst. Op zich geen verkeerde zaak gezien je veel zaken ook kan gebruiken voor ander reizen. Zo houden we marktplaats goed in de gaten en proberen zo snel mogelijk te reageren.

Vlak voor de reis beginnen we de weerberichten goed in de gaten te houden. Deze zijn nog al wisselend van west naar noorden wind van zacht naar hard. Op deze manier is het plannen van de route tot het laatste onbekend.

Het Weekend ervoor bergen we de boot naar IJmuiden. Ze geven een windje 4 uit het zuidoosten af en mooi weer en zo beloofd het een heerlijke zeiltocht te worden.

We besluiten om 3 uur in de ochtend te vertrekken uit Oranjeplaat om zo maximaal te profiteren van de stoom op de Oosterschelde.

De Oosterschelde gaat goed en we varen op het gemakje het zee gat uit. Achter ons zien we in de verte nog een groot Belgisch jacht de Hompes op varen. Met snel afnemend tij zullen ze moeten wachten tot het weer wat hoger wordt, maar er staan geen golven dus alleen een lesje in ongemak en volgende keer de kaart bekijken.

Het gaat lekker tot voor de Maasvlakte daar valt de wind weg en zetten we de code zero er bij. Bij de Maasvlakte is de windkracht 4 gereduceerd tot 0. Op de motor steken we hem over samen met een ander jacht en stroom mee. Dat schiet lekker op. We hebben zeker 3 tot 4 knopen stroom mee dat gaat hard daar.

De stroom maakt zijn eigen wind en draait soms 360 graden, en zo proberen we te zeilen en maken met nauwelijks snelheid door het water nog 5 knopen de goede kant op. Dan komt er een front langs en draait de wind naar west 5 en gaan we ineens met 9,5 knoop richting IJmuiden. De rest gaat lekker en met zon ondergang komen we aan.

Op Donderdag avond ben ik weer in IJmuiden om nog de laatste klusjes te doen. Pa brengt me en ik neem nog een oude uitgezeilde Genua mee die goed is voor licht weer.

Vrijdag ochtend begin ik met het installeren van de net een dag er voor gekochte zonnepaneel en sluit de lader van de motor aan zodat ik de accu nog kan laden met de Motor. De Motor is een handstart maar ik heb er een lader in laten bouwen.

Edwin aan en helpt me nog even. Verder is het een gezellige drukte en achter me ligt de stinkfood van Sander van Doorn een pogo 3 mini transat 4 generaties verder als mijn COCO. Wat een mooie Boot. Sander komt nog even langs en we kletsen wat over de bootjes. Dit jaar zal hij de minitransat zeilen. Eerst een plan wat ik ook had. Maar zonder sponsors wordt dit moeilijk. (mocht er iemand zich nog aanmelden voor 2019 welkom)

Om 8 uur in de ochtend is de start. We gaan met de spinnaker over de start lijn en het plan is om zuid van de aanloop lijn van IJmuiden te blijven om zo de wind het meeste van opzij te hebben wat beter is met ligt weer voor de snelheid. Na 2 uur is het gedaan met de wind er drijven we met de stroom mee naar Noord door een ankergebied en richting een windpark. De een na de ander gaat op de Motor maar heb een kolibrie 660 achter en maak er een spelletje van wie er het laatste op de Motor gaat. Ik ga wat vissen en moet me gewonnen geven als de koers steeds meer oost wordt. De Motor wordt gestart en met 5knopen varen we rustig achter de rest aan. Waar bij we sommige inhalen en van bootje naar bootje varen om even gezellig te kletsen..

Zodra er maar een zuchtje wind staat hijsen we de zeilen en wisselen we veel van spinaker van symmetrisch tot a symmetrisch. En dan weer op de motor. In de nacht komen we de nieuwe Kolibrie 650 vaak tegen wat het wel gezellig maakt. Ook de marifoon rondes zijn erg leuk.

Net na midden nacht komt er weer wat wind dit keer iets meer van op zij en ik probeer de code zero. En we gaan weer 2,5 knoop. Prima om te zeilen. De wind neemt iets toe en al snel klokken we 6,6 knoop en zo maken we toch heel wat snelheid Vlak voor Lowestoft horren we iedereen klagen over de wind maar wij gaan nog heerlijk 4,5 knoop en halen zo veel bootjes in die nog zeilen.