DuoTocht 2016 Piccolo Met schipper Onno van de Weg




In 2015 heb ik de Duotocht voor het eerst gevaren met de Piccolo als maat ging mee JanWillem. Toen waren de zenuwen al een paar weken van te voren aanwezig. Dit jaar Ging JanWillem weer mee op de Focus. Zelf zat ik te twijfelen wellicht de 200 mijls solo te gaan varen Aangezien ik me wil bekwamen in het solo varen voor weer ander ambities


Ik wordt helemaal blij dat er nog een mini Transat mee vaart maar dan een wat moderner model. Ik wil mijn boot daar altijd eens mee meten.


Toen de aankondiging werd gegeven dat er ook een solo verzie kwam was ik heel blij verrast en heb ik me gelijk aangemeld. Langzaam komt de Duotocht dichterbij waarbij we ons langzamerhand beter voorbereiden. Als training worden 2 wedstrijdjes gevaren. De 12 uur van het Veersemeer solo om te kijken hoe dat ging. En de Vlissingen Blankenberg race dit keer wel met bemanning maar met het doel de Westerschelde beter te leren kennen en te testen hoe mijn boordcomputer met ais voldoet. Dit is een raspberrypi 3 waaraan de ais input van de marifoon wordt gebruikt. Dit vooral om snel berekeningen te kunnen maken op de Westerschelde als er een groot vrachtschip ala Marsk nummer x langskomt. Kunnen we voor of achterlangs. Dit werkte uitstekend.


Vlak voor de Duotocht ben ik er klaar voor. Ik hebben mogelijke routes uitgedacht rekening te houden met wind en tij en stroom. Het weerbeeld geeft steeds op de meetboeien een gelijk beeld windstilte in het binnenland en nog wind op zee.


De gewone Duotocht begint en voor de solo en licht die 2 dagen later beginnen zal een greep worden genomen uit de opdrachten die zij moeten doen. We beginnen mee te denken en te rekenen en de zenuwen beginnen eindelijk, ik wil ook weg en ben jaloers op de Sigmund en de Prince of Tides. En zou ook deze route genomen hebben en zie dat ze heerlijk zeil weer hebben. Ik begrijp niet waarom de meerderheid koos om stil te liggen op het Veersemeer het tij stond precies goed om gelijk buiten om te gaan.



Ik probeer de dagen er voor rustig aan te doen om zo uitgerust mogelijk te beginnen. Donderdag vaar ik de boot richting Vlissingen en heb zo de hele Vrijdag om te relaxen. Jammer genoeg lukt dit niet echt en kijken we mogelijke routes na. We weten nog steeds niet welke opdrachten we moeten doen dus ga ik er maar van uit dat we 7 verplichte opdrachten moeten aandoen. Wat eigenlijk inhoud dat we de Westerschelde rondje hogeplaten moeten beginnen om daarna naar het noorden te gaan en de Grevelingen moeten mee pakken, dat wordt doorvaren. De windverwachtingen zijn ons alleen niet goed gezind en ze geven sterk afnemende wind af, ik heb geen zin om snelheidsloos rond te drijven op de Westerschelde eventueel zie ik de geul van de Rassen nog wel zitten maar dan moet ik eerst 2 uur wachten en daarna doorvaren naar Stellendam aangezien je zonder wind en tegenstroom de Roompot niet goed binnen zeilt.


Het wordt 5 uur en tijd voor de zeil aanwijzingen ondertussen houd de wind zich heel goed aan de verwachting en valt weg.

Onze opdracht is inderdaad als verwacht maar worden 5 verplichte opdrachten en ik zie al snel dat dit alle op het veersemeer en de oosterschelde te halen is en we dan evt nog punten kunnen pakken. Ik wordt zo wie zo 1ste als ik heb uitvaar maar een paar puntjes wordt leuk.


Volgens mij is er maar 1 mogelijk goede start en dat is het Veersemeer met een rondje haringvreter om daarna snel 1 van de geteide haventjes aan te doen. Die doe ik graag gelijk omdat we daarvoor maar 3 mogelijkheden hebben. Zaterdag rond 10 of 22 uur of zondag rond 11. 22 uur zaterdag zou jammer zijn omdat je je dan beperkt in je verdere mogelijkheden 11 uur zondag wordt erg haasten. Dus dat wordt Goris hoek 10 uur zaterdag ochtend en ik wil rond 7 a 8 uur door de sluis. Zo heb ik ruim tijd op het Veersemeer voor een ronde Haringvreter en geeft me tijd om wat te rusten jammer genoeg in het begin van de race dus ik neem me voor zo ver mogelijk te komen. Ik zie twee boten de schelde opgaan en denk daar is niks gelijk te halen en jullie maken Misschien een foutje zo zonder wind. Gelijk wordt ik ook blij en zie een uitdaging om meer punten te halen als de mensen in de light verzie dat wordt het doel. Ik maak snel een planning waarbij ik vooral op dubbele verplichte opdrachten kijk van 5 punten en zie wel wat mogelijkheden zeker met de windverwachting. Die planning ziet er als volgt uit.


#Rondje Haringvreter

# Gorishoek net voor hoogwater zaterdag rond 9 uur in de ochtend.

# Doorvaren naar Tolen

# Met de stroom mee via de Dortsman naar schelphoek daar zijn we dan met laag rond 4 uur en hebben we alle verlichte opdrachten gedaan.


Dan punten halen met de stroom weer mee richting Stavenisse waarbij we een kleine pauze in kunnen lassen in de schelpenhoek.

Na Stavenisse deels tegen de stroom in naar de Roompot Marine en de Betonhaven. Evt via de oude Roompot de Domburgse Rassen in naar de finish. Dit geeft 15 punten en is volgens mij goed haalbaar. Ligt ik voor op schema pak ik wat punten hier en daar mee of hou wat rust.


OP het laatste stukje kanaal hijs ik het grootzeil en ga zo hard mogelijk op de motor tot de haven lichten. En het valt niet tegen met 2 knopen hebben we nog iets snelheid. En we beginnen ronde haringvreter met de klok mee. Bij de roodgroene boei aan de kant van Kamperland valt de wind weg en roei ik een stukje in de hoop dat er weer iets wind is na de bomen. Ik zeil weer wat als e wind helemaal weg is ik roei naar de steigers bij de haringvreter. Bel Sal op om te vragen of je ronde Haringvreter mag onderbreken voor een rust wat zo is. Ik kan de slaap niet echt vatten waardoor ik de Bandito voorbij zie varen die toch niet de schelde is opgegaan en is omgedraaid. Ik maak me klaar om ze gelijk achteraan te gaan en staat weer iets wind. Ik zie ze niet meer ze bleken aan de volgende stijger te liggen. Ik besluit nog wat punten te pakken bij een toenemende wind en rond de Veeresemeer 100. Tijdens het zeilen merk ik dat mijn stuurautomaat niet goed werkt. Gelijk nadat ik hem op automatisch zet gaat hij weer opnieuw opstarten. Het lijkt in de software te zitten maar is toch onhandig opkruisend wordt de wind sterker en ik ga bij liggen op het grootzeil om de Genua te wisselen voor een high aspect is wel zo lekker met opkruisen. Ik laat oranje plaat liggen want de wind staat recht het kanaaltje in en het is geen doen daar in te kruisen in het donker alleen. We komen ruim op tijd aan bij de sluizen van Kats die ik niet oproep maar even probeer te slapen.


De Bandito komt aan bij de sluizen en iets voor de door mijn geplande tijd ga ik met ze mee, ik wil mijn boot graag met ze meten. We gaan beide richting Gorishoek. Ze lopen langzaam uit in de geul bij Kats maar ik haal ze weer bij doordat ik iets zuidelijker zit en volgens mij beter in de stroom, we komen gelijk aan. Jammer genoeg kon ik door een defecte stuurautomaat niet de code zero zetten wat me veel extra snelheid had gegeven. Hun gaan daarna voor de Dortsman ik blijf bij het plan en ga richting Tolen.