Duotocht 2017



In 2015 heb ik de Duotocht duo gevaren in 2016 voor het eertse Solo. Het Solo zeilen was me goed bevallen en gaf voor mij weer een andere uitdaging. En na de ervaring van 2016 wou ik graag kijken of ik de opgedane kennis kon omzetten in een beter resultaat.

Rust was het gene wat me in 2016 opbrak en het idee was om nu meer rust te pakken.

Rust in mijn hoofd door minder de anderen te volgen, en minder stress te hebben en me minder druk te maken,

Rust door slaapjes te houden van 30 min.

Verder goed te eten om zo mijn lichaam de energie te geven om te herstellen.


Na de small ships race Ijmuiden Lowerstoft ging aan het begin van de zomer Piccolo uit het water om haar klaar te maken voor een zomer solo traingstocht. Jammer genoeg kreeg ik schade op de kant aan de kielspanten. Dit veroorzaakte vaal extra werk, en zo ging Piccolo het weekend voor de Duotocht in het water en werd hij opgetuigd.



Samen met Tristan mijn zoontje varen we op een avond Piccolo naar Vlissingen. We halen net op tijd de sluis van Veere om in Middelburg de Blauwe Golf mee te pakken door het kanaal door Walcheren. Dit is een op elkaar afgestemde opening van alle bruggen 5 tussen Middelburg en Vlissingen en zo komen we goed aan in Vlissingen.


De vrijdag maak ik overdag de Boot klaar. Ze geven weinig wind af waardoor ik de code 0 mee neem. Omdat ik niet 100% tevreden ben met mijn nieuwe code 0 neem ik ook de oude mee. En zet deze voor op het boegsprietje waar ik hem oprol. Ook neem ik nog een oude genua mee die lekker is uitgezeild waardoor hij iets boller is bij weinig wind



Verder probeer ik zo veel mogelijk te rusten om zo uitgerust mogelijk te zijn bij de start begin van de avond.




























Ook kijk ik tussen door naar verschillende mogelijke routes. Ik ga er van uit dat er weer een selectie komt uit de grote Duotocht en kijk waar evt. punten zijn te verdienen.

Hun hebben 9 verplichte opdrachten. Deze bestaan uit een A en B deel. Doe je de A of B heb je aan de opdracht voldaan. Doe je ze allebei krijg je 5 punten. Verder kan je nog punten krijgen door keuze havens en vaarwateren aan te doen.

Het is al snel duidelijk dat ik op het Veerse Meer samen met de Oosterschelde 2 keer een dubbele opdracht kan doen. Op de Westerschelde niet de tegenhangers daar zitten in het noorden van Zeeland en dat wordt te ver met de wind die ze afgeven.

Ik besluit dus op het Veerse Meer te starten en bedenk dat als ik om 3 uur in de ochtend bij Kats door de sluis ga ik mooi met de vloedstroom mee kan gaan richting de geultjes van het Lodijksegat en zilverboei en Tolen. Om daarna met de eb stroom naar de west kant van de Oosterschelde kan gaan via het Goese Sas Kats en Colijnsplaat.

Heb ik tijd over in mijn planning tussen door wat extra punten te pakken en wat rust. Bij de start geven ze er weinig wind af waardoor de opdracht krijgen 4 van de verplichtingen te doen.





Op de motor gaan we met zijn allen Ik al enige Solo en 3 Duotocht light boten door het kanaal door Walcheren het Veerse meer op. Ik het laatste stukje kanaal door Walcheren wordt het grootzeil gehesen en bij de lichten die het einde kanaal aangeven gaat de motor uit.

De wind is bijna weg en ik rol de code0 uit en zeil drijf richting de haven van Kamperland. De rest gaat stuurboord uit. Af en toe geef ik wat slagen met de Sup peddel en het laatste stukje naar het kanaal bij Kamperland ben ik alleen aan het peddelen. Ik vaar op de motor tot achter in het kanaal waar ik 10 minuten blijf liggen en nog even een zoektocht doe naar een vender die in het water was gevallen.

Op de Motor door het kanaal weer naar het Veerse Meer. Het waait zo zacht dat ik besluit eerst naar de haringvreter te gaan en daar een uurtje rust te houden en 30 min te slapen. Dat wordt roeien tot de eerste steiger. Net als vorig jaar. Het déjà vu gevoel komt nog meet terug als Zwemer in zijn motor sloepje door de nacht vaart. Vorig jaar kwam ik ze daar ook tegen en werd ik ook herkend Of zouden ze daar altijd rondvaren in de nachtelijke uren.

Na een uur kijk ik of de wind al wat terug is en de damp uit mijn mond heeft een richting. Aan de stijger hijs ik het grootzeil en zo glijd ik weer weg in de nacht. Al snel moet ik gaan kruisen met de code 0. Wat wat omslachtiger is. Code 0 in rollen, overstag gaan. Bakstagen vast aan loef los aan lei. Een ruk aan het grootzeil geven zodat de latten omklappen en de code 0 weer uitrollen over de andere boeg.

Zo in de nacht kan je alle geluiden goed horen. Van de vogels. Je hoort ook herten op de haringvreter door het water lopen en zelfs 2 herten die flink de geweien tegen elkaar aan stoten.

Voor de Bastiaan de langeplaat liggen 2 ander duotochters voor anker en zacht glijd ik er voorbij. De wind valt weer totaal we en roeiend ga ik weer naar een stijger om een uurtje rust te houden. Na een uur zie ik de andere heel langzaam voorbij komen. Maar ik hou me aan mijn voornemen om niet te veel op anderen te letten. En zo hou ik nog een uurtje rust waarna ik weer verder ga. Al roeiend en opkruisend maak ik na een aantal uur het rondje om de eilandjes af en heb zo aan mijn eerste verplichting voldaan. Het begint al weer ligt te worden en 3 uur s’ nachts door de sluis gaat niet meer lukken. Dat wordt kijken naar andere plannen.



In het eertse licht vaar ik richting Kats of beter gezegd drijf ik die kant op. Ik word ingehaald door een hete luchtbalon.


Langzaam neemt de wind iets toe ik bij Wolvaartsdijk vaar ik de Bikolo Voorbij met mijn code 0. In de sluis van Kats gaan ze weer mee met de zelfde schutting. Ondertussen is het al weer laagwater waardoor ik 1 tij later dan gepland de Oosterschelde op ga. Richting Tolen. De wind is toegenomen waardoor de code 0 weer word opgeborgen en ik op de genua begin op te kruisen richten de geultjes aan het einde van de Oosterschelde. Ik twijfel nog even over de Dortsman maar besluit door te varen met de gedachte eerst maar de geultjes te en mocht ik nog tijd over hebben dit op terug weg te doen of Tolen aan te doen.

Tot net voorbij Hansweert is het heerlijk zeil weer. Dan word hij minder en valt totaal weg. Al drijvend drijf ik zo het Lodijkse gat in. Af en toe moet ik even wat peddelen om in de geul te blijven En begin te beseffen dat het zo wel erg moeilijk word om de eindstreep te halen. Even denk ik aan opgeven. Maar bedenk dat ik ga kijken hoever ik de geul ik kom. 2 visjes zwemmen nog een uurtje met me mee. Ik drijf helemaal tot het einde en bedenk dat er snel wind moet komen om over de zandplaten af te snijden gezien het te ver word om te roeien en ik al flink mijn spieren voel van het roeien. Exact met hoog water komt er wat wind en kan ik over de zandbank naar de zilver boei.

Waarna ik met afgaand tij richting het Goese Sas ga. Nog even op het gemakje wat koken. En zo wordt het weer nacht. Morgen moet ik weer in Vlissingen zijn en besef dat ik door moet zeilen.




De wind is weer toegenomen en ik begin aardig moe te worden. Op de planning staat de Opdracht (Goese sas, Kats en Colijnsplaat) daarna de geul langs de Rogeplaat.

Bij het Goese sas neem ik een uur pauze eigenlijk wil ik door maar ik heb echt even rust nodig. Ik neem weer 1 uur rust doe mijn zeilpak uit ga een halfuurtje slapen en maak een soepje. Een heel stuk uitgeruster ga ik richting Kats. De wind neemt nog wat toe en ik ga verder naar Colijnsplaat. In het donker onder de Zeelandbrug door.

Bij Colijnsplaat is het laagwater en in het donker dreigen de stenen bij de ingang. De dieptemeter geeft ook niet echt veel aan. En zo is het toch wel spannend.

Ik vaar om de Vuilbaart heen en steek een stukje zandbank af. Zo ga ik richting de geul van de roggennplaat. Voor de wind gaan we de geul in. De wind is lekker toegenomen waardoor ik besluit op het voordewindse stuk de high-aspect fok er op te zetten. Dit is een stuk lekkerder om op te kruisen.

Tussen de laatste 2 boeien draai ik weer en ga opkruisen richting Kats. Ik besluit wat langere slagen te maken over de banken. Het is ondertussen echt donker geworden zonder maan. En dan vaar ik in eens tussen de staken En besluit toch maar weer in de geul te gaan zeilen.

De Focus met daarop mijn buurman Jan Willem komt ook de geul in. Enzo gaat het Hoi Buurman. Wie Komt zijn buurman nauw tegen midden inde nacht in de geul van de Roggenplaat.

Met de vloedstroom mee loopt de Boot heerlijk en zo gaan we weer onder de Zeelandbrug door We vallen wat af en zetten de genua er weer op.

Voor de wind de geul bij Kats weer in en dan door de sluis. De sluiswachter is wat verbaast op weer een zeiljachtje in de nacht. Na de sluis even alleen op het fokje en even wat eten maken. Even is de concentratie weg ik ik raak een boei die gelukkig van plastic is. Langzaam wordt het weer licht.



De Wind lijkt weer weg te vallen. Ik reken dat ik goed op tijd ben met 3 knoop snelheid als de snelheid onder de 2 knopen gaat vallen besluit ik de code 0 er weer op te zetten.

Bij het Arne plaatje twijfel ik nog of ik het vaarwater lang kamperland mee ga pakken. Maar de vermoeidheid stuurt me richting de Sluis van Veere. OP het gemakje naar Middelburg en na een klein slaapje verder naar Vlissingen. We komen op tijd over de finish. We leveren de spullen en verslag in en gaan even naar huis een uurtje slapen



De prijsuitreiking is altijd erg gezellig en het is leuk de verhalen van de anderen te horen. Zonder tegenstanders in de Solo wordt ik eerste. Maar ben blij met het resultaat vind dat ik goed gezeild heb en de juiste beslissingen.

De light had dezelfde opdracht en daar is 1 van de 3 boten die de opdrachten had voldaan.

Maarten heeft met zijn Prince of Tides gewonnen met een groot aantal punten petje af voor hem.




Ik blijf aan boort slapen en ga de volgende dag naar huis. Maarten heeft het idee Piccolo langszij te knopen van de Prince of Tides. En zo varen we samen rustig weer door het kanaal.

Maarten bedankt voor de gezelligheid. Op het Veerse Meer gooien we de boten los en Maarten gaat bakboord richting Oostwatering en ik ga stuurboord naar oranje plaat. Ik hijs het Fokje en ruim wat op. En geniet weer wat na van de Duotocht die weer super geslaagd was.




Het geleerde van vorig jaar heb ik goed getest.

Ik heb beter op mijn voeding gelet en de slaapjes van 30 min waren zeer effectief. Ook het niet de hele tijd volgen van de andere deelnemers geeft rust in je hoofd waardoor je beter kan presteren.


De wind gooide wat roet in het eten waardoor ik minder rust heb genomen als voorgenomen. Toch kwam ik veel uitgeruster aan als vorig jaar. Maar als ik iets meer tijd had gehad had ik eerst nog 1 of twee extra pauzes ingelast en daarna extra punten gepakt.


Solo zeilen geeft een extra dementie voor mij aan het zeilen gezien je meer met je zelf wordt geconfronteerd. Ik denk ook dat het Solo toch wel zwaarder is, hopelijk heb ik volgend jaar wat meer tegenstand. Ook zou ik dan graag 4 dagen gaan om zo meer ruimte te hebben in de planning. Ik 2 dagen ligt je begon en eindpunt van die die 2 dagen vast en hij is iets korter dan de eerste helft van de Gewonde Duotocht.


Ik heb er al weer zin in.